dijous, 12 d’abril del 2018

Preparem la maqueta.

Per respondre a la pregunta "Per què ens movem?", llegim contes, mirem vídeos, mirem la informació que portem de casa,... Avui comencem a preparar la maqueta que farem per poder explicar què hem après de l'aparell locomotor, el sistema circulatori i el sistema nerviós.
Comencem mirant vídeos:

Entre tots fem una rúbrica sobre el que haurà d'aparèixer a la maqueta per estar bé. Ens ha sortit aquesta:

 
Descripción: Descripción: https://image.freepik.com/iconos-gratis/cara-sonriente-feliz-emoticono_318-58659.png
Descripción: Descripción: http://es.downloadicons.net/sites/default/files/emoticonos-tristes-61461.png
HI HA MÚSCULS PER SOBRE ELS OSSOS
 
 
 
 
HI HA VENES, ARTÈRIES I SANG.
 
 
 
 
HI HA EL COR
 
 
 
HI HA EL CERVELL I ELS NERVIS
 
 
 
HI HA TRES OSSOS I TENDONS
 
 


Ara mitjançant la tècnica cooperativa del llapis al mig farem el dibuix del que ha de tenir la maqueta, és a dir el braç o la cama i del què intervé dins del cos per poder moure-la. Fem primer el dibuix individual i després, a partir dels individuals, ens posem d'acord sobre el que ha fet bé cadascú i fem el de grup (1-4). Han quedat així:

P5A dibuix final grup maqueta


Ara decidim què portarem de casa per fer cadascuna de les parts que hem dibuixat:







Experimentem amb ossos

Avui farem una experimentació. Hem portat ossos de casa, millor si hi ha articulacions, perquè així podrem saber una cosa molt important que vam veure quan ens vam immobilitzar les extremitats inferiors i superiors. Ens vam preguntar "Com és que els ossos estan junts i es poden doblegar?", "N'hi ha un?", "Més d'un?", "S'enganxen amb pega?", "Què tenen a dins?".



P5A ossos





P5A ossos
Un cop hem fet l'experimentació, dibuixem el que hem après en un full.


P5A fitxa ossos




Què hi ha a la pell?

Una de les parts del cos en la qual no ens fixem gaire és la pell. Per això, ens agrupem per parelles i amb lupes ens fixen de prop en aquest òrgan.












P5A lupes







Un cop l'hem observat bé, la dibuixem, escrivim què hi hem vist i estampem la nostra empremta.





P5A fitxa pell


I així vam fer les empremtes:








P5A empremta

Fem un massatge per descobrir noves parts del cos.

Anem deixant enrere el que ja sabem i poc a poc anem descobrint coses noves. Avui ens farem un massatge per parelles anomenat "La dutxa", però no tan sols farem el massatge sinó que alhora haurem de descobrir parts del cos noves que no sabíem.



P5A dutxa 2






Un cop fet el massatge fem una posada en comú del que hem descobert:




dutxa 1



Finalment, i utilitzant la tècnica del full rotatori fem dos llistats, un per les parts del cos i una altra de les parts del cos que creiem que necessitem del nostre cos per moure'ns.



P5A full rotatori


Per acabar, farem un Pla d'equip per veure si els nostres companys i companyes han seguit les instruccions del seu càrrec i la de l'equip.

Com som per dins? I per fora?

Per acabar de fer el recull d'idees prèvies farem un dibuix del nostre cos per dins i hi posarem tot el que creiem que té el nostre cos darrera la carn i que no veiem amb els ulls. Al costat hi farem les parts del cos que tenim i que sí que veiem, que serà el cos per fora.













Els dibuixos ens han quedat així:






P5A fitxa cos



Ara repartirem els dibuixos dels nens i nenes de l'aula sense que ens toqui el nostre. Li farem una ullada i direm en veu alta les bones idees que han tingut els nostres companys i companyes a l'hora de fer el dibuix. Aquestes bones idees les anirem dibuixant dins un mural d'aula que haurem fet entre tots.












I ens ha quedat així:











Llàpis al mig: què en sabem del nostre cos?

Per posar-nos d'acord i saber fer les funcions del nostre nou càrrec fem aquesta activitat. En el full trobarem quatre preguntes relacionades amb el cos:
  • Quants dits tenim?
  • Quants canells tenim?
  • Quantes espatlles tenim?
  • Quantes cames tenim?
Cadascú del grup n'haurà de contestar una, no sense abans haver-nos posat d'acord amb els nostres companys i companyes.







Un cop hem contestat, els portaveus surten a explicar el que ha contestat cada grup per poder corregir entre tots i veure si hem de tornar a fer les respostes de forma correcta.






Quan ja hem corregit les fitxes fem el Pla d'equip per avaluar i coavaluar la nostra feina i la dels nostres companys i companyes.













Immobilitzem les articulacions

Si ens preguntem "Per què ens movem?" abans hem de ser conscients dels moviments del nostre cos. Per això immobilitzarem les articulacions de braços i cames per saber què passaria si no les poguéssim moure i alhora també rumiar com pot ser que sí que les puguem moure.







iMMOBIL 1 BO



IMMOBIL 2 BO





A psicomotricitat també vam immobilitzar les extremitats inferiors:



P5A psico