dimarts, 20 de març del 2018

Per què ens movem?

Avui hem tingut la visita de la Gemma. Pobra, ens ha vingut a explicar que va caure i ara no pot moure el braç.







Hem dit entre tots si algú que coneguem s'ha fet mal i per què serveixen els ossos.



Biel: Aquest os (colze) serveix per fer girar el braç.

Gemma: I si tinguéssiu una cama sense poder-la moure, què passaria?
Biel: No podríem córrer.
Esteve: Aniríem amb crosses i enguixats.
Marta: La meva germana gran un dia va caure i va haver d'anar amb crosses.
Clara: La meva iaia es va fer mal al braç perquè va caure.
Carla: La meva tieta es va trencar el braç.
Júlia: El meu pare es va trencar el colze i li van ficar un guix.
Pau: Això (senyalant el cotxe) es diu "os de la música" i jo m'hi dono molts cops.
Xavi: El meu germà es va trencar el braç.
Naida: La meva iaia es va trencar la cama i encara té guix.
Marcel: La meva iaia es va trencar la cama i no pot caminar.
Júlia: Em vaig trencar el peu de petita.
Anna: Quan tenia 4 anys em vaig trencar el peu.
Pau: La meva àvia va pujar a una cadira vella, va caure i es va fer un blau.
Jaume: Quan era petit em vaig trencar el peu.
Berta: Jo quan vaig néixer tenia el peu així (tort) i ara me l'han de mirar.
Jana: La meva iaia es va fer mal a la cama.
Esteve: Jo em vaig fer un trau.
Valèria: El meu iaio va anar  amb la furgoneta i quan va baixar, es va trencar el peu.
Lola: Jo vaig xocar amb el sofà i em vaig fer un trau.





Ara preguntem què vol dir que s'ha "trencat el braç"?

Marta i Adrià: Que s'ha trencat l'os.
Adrià: Es doblega i fa un soroll i es queda així (tort).
Biel: Fa "crac".
Daniel: Sabem que tenim ossos perquè vam veure un esquelet a l'excursió (al LAB_06)
Valèria: Podem moure les coses perquè tenim ossos, si no ens quedaríem quiets  i ens cauríem.
Pau: Si ens toquem o apretem a uns llocs i està dur, vol dir que hi ha ossos.
Marta: Es mou la pell però no els ossos.
Biel: A baix de la pell hi tenim carn
.



I on estan els ossos?

Daniel: A dins la sang.
Tots: sí, no,...
Biel: Això blau es diu vena, i és per on passa la sang.





 com s'aguanten els ossos?

Valèria: Els ossos a vegades estan separats o juntets.
Adrià: S'enganxen amb pegamento.
Daniel: S'enganxen amb la sang.





I qui dona les ordres perquè es moguin les parts del cos?

Valèria: Els ossos, la sang i el cos.
Pau: Nosaltres!








Així comença un nou itinerari:


"Per què ens movem?"



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada